Davis Museum and Cultural Center – Wellesley, Massachusetts. Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Fontana, peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. Lavinia Fontana: Sagrada Familia con Santa Margarita y San Francisco. La décoration de la chapelle Rivaldi à Santa Maria della Pace de Rome est l'une de ses dernières œuvres. Aurelio Bonelli may have studied under her. She is a rare example of a woman able to obtain such high levels of success in art during the Renaissance period. Lavinia Fontana fue una importante pintora italiana del manierismo y el primer barroco, tan importante que llegó a ser pintora oficial de la corte del papa Clemente VIII.. Fontana, nació en Bolonia, que en la época era un importantísimo centro cultural, y además destacaba por su progresismo. The couple moved into Prospero's house in Bologna and Lavinia painted professionally, adding Zappi to her signature. Vers 1590, elle réalise La Naissance de la vierge. Prospero Fontana fut également un professeur réputé qui enseigna à Agostino et Ludovico Carracci. Lavinia Fontana (August 24, 1552 – August 11, 1614) was a Bolognese Mannerist painter active in Bologna and Rome. Milano-Roma: Jandi Sapi, 1989. Bolognese painter Lavinia Fontana was the most significant and prolific woman artist of Renaissance Europe. Lavinia Fontana fue muy prolífica, aunque solamente se conserva una pequeña parte de su obra. Fille du peintre maniériste, Prospero Fontana, c’est avec lui que Lavinia fait son apprentissage. Elle réalise également de nombreux autoportraits. Son style typiquement maniériste peut être illustré par ce tableau qui emprunte au chef-d’œuvre de Pontormo de 1528tout en respectant les préceptes de compo… Autoportrait (huile sur cuivre) vers 1579. [12] She gave birth to 11 children, though only 3 outlived her: Flaminio, Orazio, and Prospero. Sofonisba Anguissola, Caterina Vigri, and Properzia de' Rossi may have influenced Fontana's artistic career. En 1600, on lui commande un grand tableau d'autel la Vision de saint Hyacinthe pour l'église Sainte-Sabine de Rome. Lavinia Fontana (Bolonia, bautizada el 24 de agosto de 1552-Roma, 11 de agosto de 1614) fue una pintora italiana del primer barroco. Le tableau est cependant un succès à tel point qu'en 1603, elle s'installe à Rome. [10] Her relationships with female clients were often unusually warm; multiple women who sat for portraits, such as the Duchess of Sora Constanza Sforza Boncompagni, later served as namesakes or godmothers for Fontana's children. Fontana peint aussi des sujets religieux, petits tableaux de dévotion, grands tableaux d'autels, et son « splendide et atmosphérique »[3] Noli me tangere. [6] Her elder sister Emilia died in 1568 when Lavinia was sixteen. Lavinia's mythology paintings which feature nude figures are being increasingly studied by art historians. Es gibt mehr als 100 Werke, die in frühen Quellen dokumentiert werden, aber nur 32 davon sind signiert. [4], Lavinia Fontana was born in Bologna in 1552[5] to Prospero Fontana and Antonia de' Bonardis. Fontana est une des premières femmes peintres à représenter des femmes nues (Minerve s'habillant), acheté à l'artiste ou à ses héritiers par le cardinal Scipione Borghese[4]. Les grandes familles de Bologne lui commandent de grandes compositions (La Famille Gozzadini, 1584). She also received an academic education. Lavinia Fontana, 1552–1614. She was the recipient of numerous honors,[2] including a bronze portrait medallion cast in 1611 by sculptor and architect Felice Antonio Casoni. Fontana studied with her father, Prospero Fontana (c. 1512–97), a Bon, d'accord, il y avait déjà eu des femmes qui peignaient, enfermées dans une cour ou dans un couvent, et passant leur vie à faire de gentils portraits. Biographie. Murphy, Caroline P. (1996). Roman gods such as Minerva, Mars, and Venus are depicted in various forms of undress in these paintings. This page was last edited on 5 January 2021, at 08:24. Some of her portraits were once wrongly attributed to her contemporary Guido Reni. Lavinia Fontana was a Bolognese Mannerist painter active in Bologna and Rome. in Nell'eta' di Correggio e dei Carracci. Excellent status as a daughter, wife, and mother was a prerequisite to her career due to the moral standards of the day. Lavinia Fontana’s authorship has also been confirmed upon firsthand inspection by Dr. Babette Bohn (verbal communication, January 2014), who also dates the portrait to the mid-1580s. Lavinia Fontana (Bologna, 24 augustus 1552 – Rome, 11 augustus 1614) was een kunstschilderes uit de Italiaanse renaissance.Ze wordt als de eerste vrouwelijke kunstenaar beschouwd die net als haar mannelijke collega's buiten hof en klooster werkte. [2] "Lavinia Fontana—Bologna 1552—Roma 1614." Caroline P. Murphy suspects that financial issues may have prompted Prospero to train Lavinia as a painter. Sie schuf vor allem Porträts und Altargemälde. En 1604, dans le palais du cardinal d'Este, elle réalise le retable (détruit) pour la Basilique de Saint-Paul-hors-les-murs, qui n'a aucun succès auprès du public romain. Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Fontana et d'Antonia de' Bonardis. [24] Demand for portraits of family and children rose due to the Roman Catholic Church's emphasis on family values. Prospero was a prominent painter of the School of Bologna at the time and served as her teacher. She instead suggests that like Sofonisba Anguissola, Fontana had family members model for her. 16 nov. 2017 - Lavinia Fontana, connue aussi sous le nom de Lavinia Zappi (Bologne, 24 août 1552 - Rome, 11 août 1614) est une peintre italienne maniériste de l'école romaine au succès incontesté. She is regarded as the first female career artist in Western Europe as she relied on commissions for her income. Milano: Electa, 1994. She was the first woman artist to paint female nudes, and was the main breadwinner of a family of 13. [9] She began her commercial practice by painting small devotional paintings on copper, which had popular appeal as papal and diplomatic gifts, given the value and lustre of the metal. Antonio Moccia di Ferrazzano. Haar oeuvre omvat meer dan 100 werken en is het grootste van alle vrouwelijke kunstenaars van voor 1700. La dernière modification de cette page a été faite le 16 décembre 2020 à 09:39. [16] Lavinia thrived in Rome as she had in Bologna and Pope Paul V himself was among her sitters. [20], Lavinia is immortalized as the subject of Portrait of a Woman (1595) by Paolo Veronese. As a student of Ludovico Carracci, she gradually adopted the Carracciesque style, with strong quasi-Venetian coloring. À 25 ans, en 1577, Lavinia Fontana épouse un peintre mineur Gian Paolo Zappi d'Imola, qui arrête sa carrière pour devenir son assistant. Béatrice Didier, Antoinette Fouque, Mireille Calle-Gruber, sous la dir., Notices dans des dictionnaires ou encyclopédies généralistes, Portrait d'homme assis feuilletant un livre, dit Portrait du sénateur Orsini, Étude de la biographie et des œuvres de Lavinia Fontana par Jean-Claude Bourdais, Analyse du tableau "Mars et Vénus" de Lavinia Fontana (1600-1610) et biographie (décembre 2019), https://fr.wikipedia.org/w/index.php?title=Lavinia_Fontana&oldid=177688425, Catégorie Commons avec lien local identique sur Wikidata, Article de Wikipédia avec notice d'autorité, Page pointant vers des bases relatives aux beaux-arts, Page pointant vers des dictionnaires ou encyclopédies généralistes, Portail:Biographie/Articles liés/Peinture, licence Creative Commons attribution, partage dans les mêmes conditions, comment citer les auteurs et mentionner la licence, Saint Jean et l'Apocalisse, Urbino coll. La commande à une femme d'une œuvre de cette importance déclenche une polémique. Oil on canvas, 127 × 104.1 cm (50 × 41 in.). Biographie [modifier | modifier le code]. Fue una de las pintoras más importantes de su época, dirigió su propio taller [1] y fue pintora oficial de la corte del papa Clemente VIII. Son père est peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. [17] According to Jean Owens Schaefer, the reverse side of the medal depicts Pittura, an allegorical figure representing painting. Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Lavinia, peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. El estilo de Lavinia fue, efectivamente, muy cercano al manierismo tardío que practicaba su padre. She is best known for her successful portraiture, but also worked in the genres of mythology and religious painting. It is known that the artist played spinet (a smaller type of clavichord) and could read Latin. Son père est peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. "Lavinia Fontana, Boston 'Holy Family'". There are 25 more that can be attributed to her, making hers the largest oeuvre for any female artist prior to 1700. Cheney, Liana (Spring-Summer 1984). The Self-Portrait at the Clavichord with a Servant is considered to be her masterpiece. Portraits de trois peintres italiennes de la fin de la Renaissance restées dans l'ombre de leurs pairs masculins : Sofonisba Anguissola (1532-1625), Lavinia Fontana (1552-1614) et Artemisia Gentileschi (1593-vers 1652). Our painting is closely related to another portrait by Lavinia of nearly identical size and format (Fig. Lavinia Fontana, une femme peintre... qui mène à d'autres... Née d'un père peintre (Prospéro Fontana) à Bologne en 1552, après avoir étudié la peinture avec lui, elle fut traîtée comme l'aurait été un fils, elle décide de se lancer seule et de faire sa propre carrière. Fontana influenced Alberto de' Rossi and Alessandro Tiarini. Liana De Girolami Cheney argues that the naturalism of the figures may indicate that Fontana used live nude models. Lavinia Fontana, Self-Portrait with the Spinet Accompanied by a Handmaiden (1577). [8] Bolognese society at large was supportive of Fontana's artistic career, providing opportunities and connections that were not available to women in other locales. Les études d'après modèle nu sont interdits aux femmes car il est inconvenant, pour une femme, de peindre des hommes. 1552-1614 Lavinia Fontana est née à Bologne le 24 août 1552. Lavinia Fontana (Bologne, Italie, 1552 - Rome, Italie, 1614) fut quant à elle l'une des artistes les plus reconnues de son temps, devenant même peintre officielle de la cour des papes Clément VIII et Paul V. Dans ses peintures, on peut apprécier son goût du détail et sa grande technique dans la création de bijoux et de tissus. Lavinia Fontana (Bolonia, bautizada el 24 de agosto de 1552-Roma, 11 de agosto de 1614) fue una pintora italiana del primer barroco. L'attention qu'elle porte au détail rappelle le travail d'une autre représentante de la Renaissance originair… She is best known for her successful portraiture, but also worked in the genres of mythology and religious painting. [30], Assumption of the Virgin with Saints Peter Chrysologus and Cassian, 1584 – Palazzo Comunale, Imola, Ritratto della famiglia Maselli, c. 1565-1614, oil on canvas, "Cornell Fine Arts Museum, Collection Overview", "Lavinia Fontana, 1552-1614, Bolognese Painter by Felice Antonio Casone", "Lavinia Fontana and the female self-portrait", "Curator's Travelogue: Women Artists of Bologna", https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Lavinia_Fontana&oldid=998418133, Wikipedia articles incorporating a citation from the 1911 Encyclopaedia Britannica with Wikisource reference, Wikipedia articles incorporating text from the 1911 Encyclopædia Britannica, Wikipedia articles with PLWABN identifiers, Wikipedia articles with RKDartists identifiers, Wikipedia articles with SELIBR identifiers, Wikipedia articles with SNAC-ID identifiers, Wikipedia articles with SUDOC identifiers, Wikipedia articles with WORLDCATID identifiers, Creative Commons Attribution-ShareAlike License.